
İpekyol; yenilikçi çözümlerle fark yaratan, büyük bir istek ve inanç ile yeni dünya kadınının beklenti ve ihtiyaçlarını en iyi şekilde kavrayarak var olduğu topluma değer katan global bir organizasyondur.
Hızlı karar alma ve çevikliği kültürünün bir parçası olarak benimseyen İpekyol Group, aile hissiyatını çalışanlarına aşılamaktadır. Yakın zamanda açıklanan Best Workplaces for Women listemizde de yer alan ve kadın modasında lider olan grup, kadın dostu politikalarıyla öne çıkar ve çalışanlarının %83'ü kadındır. İnovasyon, açıklık, çeşitlilik ve esneklik gibi değerlerle çalışanlarının gelişimine önem verirken, sürdürülebilir büyüme hedefler. Geri bildirim kültürü de organizasyonda önemli bir yer tutar ve düzenli olarak geri bildirimler değerlendirilerek iyileştirme çalışmaları yapılır.
İpekyol İnsan Kaynakları Direktörü Zeynep Mine Alptekin ile yaptığımız röportajda, eşit fırsatlar ve adalet ilkelerine dayalı bir çalışma ortamı sağlamak için organizasyonlarının neler yaptıklarını ele aldık.
Bu röportaj ile İpekyol'un eşitliğe verdiği önem ve insan kaynakları süreçlerindeki değerli uygulamalarını birlikte keşfedelim.
Çeşitlilik, eşitlik, kapsayıcılık ve aidiyet başlıklarında nasıl bir çalışan deneyim sunuyorsunuz bu konudaki çalışmalarınız nelerdir?
Şirketimizde, çeşitlilik, eşitlik, kapsayıcılık ve aidiyet (DEIB) konularını, iş kültürümüzün temel taşları olarak görüyoruz. Bu değerler, yalnızca birer politika değil, aynı zamanda günlük iş hayatımızın ayrılmaz bir parçasıdır. Farklı geçmişlere, yeteneklere ve perspektiflere sahip bireyleri bünyemize katmak için aktif olarak çaba gösteriyoruz. Bu, işe alım süreçlerimizdeki çeşitlilik hedefleri ve farklı gruplardan adaylara ulaşma stratejileri ile destekleniyor. Eşitlik ilkesi doğrultusunda, tüm işe alım ve terfi süreçlerimizde adil ve tarafsız bir yaklaşım benimsiyoruz. Performansa dayalı değerlendirme sistemleri ile çalışanlarımızın yeteneklerini ve başarılarını objektif kriterlerle değerlendiriyoruz. Cinsiyet, etnik köken veya diğer herhangi bir ayrım gözetmeksizin eşit işe eşit ücret politikası uyguluyoruz ve düzenli olarak ücret eşitliği analizleri yapıyoruz. Her çalışanın sesinin duyulduğu, değer verildiği ve saygı gördüğü bir çalışma ortamı yaratıyoruz. Belirli periyodlarla düzenlenen çalışan anketleri ve geri bildirim görüşmeleri ile çalışanlarımızın görüş ve önerilerini alıyoruz. Tüm çalışanlarımız için düzenli olarak kapsayıcılık eğitimleri sunuyoruz. Bu eğitimlerle, bilinçli ve bilinçsiz önyargıları azaltmayı ve kapsayıcı davranışları teşvik etmeyi amaçlıyoruz. Çalışanlarımızın belirli ilgi alanları veya kimlikleri etrafında bir araya gelmelerini destekleyen çalışan kaynak grupları kuruyoruz. Çalışanlarımızın kişisel ve profesyonel gelişimlerini desteklemek için mentorluk ve koçluk programları sunuyoruz. Bu programlar, çalışanların aidiyet duygusunu güçlendirmeyi amaçlar. Çeşitlilik ve kapsayıcılık alanında toplumsal katkılarımızı artırmak için çeşitli STK'lar ve yerel topluluklarla iş birliği yapıyoruz. Gönüllülük programlarımızla çalışanlarımızın bu tür faaliyetlere katılımını teşvik ediyoruz. Bu çalışmalar ve politikalar, her bir çalışanın kendini değerli, saygı duyulan ve desteklenen bir ortamda hissetmesini sağlıyor. Amacımız, her bir bireyin potansiyelini gerçekleştirebileceği, katkıda bulunabileceği ve kendini evinde hissedebileceği bir iş yeri yaratmak ve bunun için var gücümüzle çabalıyoruz.
Kadın moda markaları alanında önde gelen ve marka bilinirliği yüksek bir grup olarak, kadınların istihdam edilmesine öncelik veren ve destekleyen duruşumuz yer almaktadır. Grubumuzda, mağaza, merkez ve fabrika çalışanlarımızla 2500 çalışanımızdan 83%'ü kadınlardan oluşmaktadır. Bu bağlamda, her departman ve pozisyon seviyesinde özellikle kadın istihdamına büyük önem vermekteyiz. Üst düzey yönetimde, 14 kişilik C Level kadro içerisinde 6 kadın yönetici liderlik pozisyonlarında yer almaktadır. Fabrikamızda, mağazalarımızda ve merkez ofisimizde hem beyaz yakalı hem de mavi yakalı çalışanlarımız bulunmaktadır. İş ve sorumluluklar pozisyon bazında net biçimde yazılır, ihtiyaç halinde geliştirilir ve ayrıca işe başlayan tüm çalışanlara deklare edilir. Çalışma saatleri, izinler ve yan haklar gibi konularda tüm çalışanlar için aynı standartlar geçerlidir. Çalışanları ilgilendiren bir karar alınacağı zaman mutlaka çalışanların öncelikleri düşünülüp değerlendirme yapılır.
Projelerin ve kutlamaların ödüllendirilmesi, çalışanlarımızın yeteneklerini kullanmalarını teşvik etmek ve motivasyonlarını artırmak bizim için önemlidir. Bu nedenle, etkinliklerde, yarışma ve çekilişlerde her çalışana ayrım gözetmeksizin eşit bir şekilde ödüller verilir. İç İletişim tarafından planlanan etkinliklerimiz; mağaza, merkez, fabrika fark etmeksizin tüm personellerimiz için planlanmaktadır. Eşit fırsatlar ve adalet ilkelerine dayalı bir çalışma ortamı sağlamak için çalışıyoruz.
Organizasyonunuzu çalışmak için harika bir iş yeri yapan temel yaklaşımlarınız nelerdir? Hangi uygulamalar ve politikalar ile fark yarattığınızı düşünüyorsunuz?
Şirketimizi çalışmak için harika bir iş yeri yapan temel yaklaşımlarımız, çalışanlarımızın mutluluğunu, gelişimini ve motivasyonunu önceliklendirerek güçlü ve destekleyici bir iş kültürü yaratmamızdır. Yönetim ile çalışanlar arasında açık ve iki yönlü iletişimi teşvik ediyoruz. Düzenli olarak düzenlenen toplantılar, geri bildirim oturumları ve anketler sayesinde çalışanlarımızın görüş ve önerilerini dinliyoruz. Şirketin hedefleri, performansı ve önemli kararlar hakkında çalışanlarımızla düzenli olarak bilgi paylaşımı yapıyoruz. Çalışanlarımızın kariyerlerinde ilerlemelerine yardımcı olacak kapsamlı eğitim ve gelişim programları sunuyoruz. Bu programlar, teknik becerilerin yanı sıra liderlik ve kişisel gelişim konularını da kapsar. Deneyimli çalışanlarımızın yeni ve gelişmekte olan çalışanlara rehberlik ettiği mentorluk ve koçluk programlarımız bulunmaktadır. Çalışanlarımızın kişisel ve profesyonel hayatlarını dengelemelerine olanak tanıyan esnek çalışma saatleri ve uzaktan çalışma seçenekleri sunuyoruz. Cömert tatil ve izin politikalarımız sayesinde çalışanlarımızın dinlenmelerini ve yenilenmelerini teşvik ediyoruz. Çalışanlarımızın fiziksel ve zihinsel sağlığını destekleyen kapsamlı sağlık programları ve sigorta paketleri sunuyoruz. Düzenli olarak düzenlenen spor etkinlikleri, meditasyon seansları ve sağlıklı yaşam atölyeleri ile çalışanlarımızın genel refahını artırıyoruz. Çeşitli geçmişlere ve perspektiflere sahip bireyleri kapsayan ve her çalışanın kendini değerli hissettiği bir iş ortamı yaratıyoruz. Başarıları takdir etmek ve ödüllendirmek için performans bazlı ödül programlarımız bulunmaktadır. Çalışanlarımızın emeklerinin karşılığını aldığını hissetmesini sağlıyoruz. Gündelik iş yaşamında bile küçük başarıları ve çabaları takdir eden bir kültür oluşturduk. Çalışanlarımızın topluma katkıda bulunmalarını teşvik eden gönüllülük programları ve sosyal sorumluluk projelerine aktif olarak katılıyoruz. Ekip bağlarını güçlendirmek ve çalışanlarımızın iş dışında da bir araya gelmelerini sağlamak için düzenli sosyal etkinlikler organize ediyoruz. Bu yaklaşımlar ve uygulamalar, çalışanlarımızın kendilerini değerli hissetmelerini, motivasyonlarını yüksek tutmalarını ve şirketimize uzun vadeli bağlılıklarını sağlamaktadır. Amacımız, her bir çalışanımızın potansiyelini gerçekleştirebileceği ve mutlu olacağı bir iş ortamı yaratmaktır.
İş hayatına evlilik veya doğum sonrası dönmek isteyen kadınlara fırsat sunulmaması gibi zorluklarla karşılaşan kadınların tekrar iş hayatına dönüşlerini desteklemek amacıyla çeşitli iş fırsatları sunan bir grubuz. "Yaparsa Annem Yapar" adını verdiğimiz projemizle “Kadın Dostu Markalar” ödülünü kazandık. Bu proje kapsamında, çalışan annelerin iş hayatına aktif katılımlarını teşvik etmek için esnek çalışma saatleri ve çocuklarından uzun süre ayrılmadan gelir elde etmelerine olanak sağlıyoruz.
Daha verimli bir çalışma ortamı oluşturmak için aldığımız kararlardan biri, geri bildirimlerin değerlendirilmesi sonucunda alınmıştır. 2023 yılı itibarıyla mağazacılıkta “Yeni Nesil Çalışma Düzeni”ne geçerek, mağaza çalışma saatlerini azalttık ve haftada bir gün izin hakkını haftada iki güne çıkardık. Ayrıca, part time satış danışmanı kadrosunu artırarak işgücü çeşitliliğini artırmayı hedefledik. Özellikle üniversite öğrencilerine iş deneyimi kazanmaları ve mağaza perakendeciliğine kariyer anlamında teşvik etmek amacıyla çalışma adaylarını üniversite öğrencileri arasından seçiyoruz. Merkez pozisyonları için açılan kariyer fırsatlarına yeni katılan ekip üyelerimizi değerlendirmede öncelik veriyoruz. Bu adımlar, işgücü planlaması ve işyeri kültürümüzü geliştirmek için gerçekleştirdiğimiz sürekli iyileştirme çabalarımızın bir parçasıdır.
Şirketimizde adil ve destekleyici bir yönetimin hâkim olmasını önemsiyoruz. Çalışanların görüşlerine değer veren, onları dinleyen ve gerektiğinde destekleyen bir yönetim tarzı, çalışanların iş yerindeki memnuniyetini arttırdığına inanıyoruz. Bu sebeple öneri ve eleştirilerin tüm çalışanların giriş yapabileceği bir portal üzerinden düzenli olarak takibini sağlayarak, değerlendirmeler yapıyoruz.
Biz Ipekyol Group olarak, insan haklarına saygıyı temel değerlerimizin bir parçası olarak kabul eder ve bu değerlerin iş yapış biçimimizin her alanına yansımasını sağlamak için taahhütte bulunuruz. İşyerinde cinsiyet eşitliğini ve kadınların saygınlığını destekleyen bir kültürü teşvik eder, cinsiyet temelli ayrımcılığı ve tacizi önlemek için sıfır tolerans politikaları benimseyerek, tüm çalışanların güvenli ve kapsayıcı bir iş ortamında çalışmalarını sağlayacağımızı politikamızda da belirtiriz. İşyerinde güvenli ve sağlıklı çalışma koşullarının sağlanması, işçi haklarının korunması ve iş yasalarına tam uyum, iş kültürümüzün ayrılmaz bir parçasıdır. Toplumun bir parçası olarak, insan haklarının korunması ve teşvik edilmesi için toplumsal sorumluluğumuzu yerine getirmeye kararlıyız. Projelerimizde, faaliyetlerimizde ve ilişkilerimizde insan haklarına saygıyı ön planda tutacak ve toplumda olumlu bir etki yaratmayı amaçlıyoruz.
Organizasyonunuzda güven kültürünü geliştirmek için yönetici ve liderlerinizin dahil olduğu hangi çalışmalarınız var?
Çalışanlarımız, üst yönetimle açık iletişim kurma konusunda rahat hissetmektedirler. Bu anlamda, genel müdürümüz düzenli aralıklarla Türkiye ve yurtdışındaki mağazalarımızı ve fabrikamızı ziyaret etmektedir. Bu ziyaretlerde, çalışanlarla bire bir görüşmeler gerçekleştirerek onların özel olduklarını hissetmelerini sağlamakta ve motivasyonlarını arttırmaktadır. Ayrıca, üst yönetim ekibi de düzenli olarak mağazaları ziyaret ederek, merkez ofis ile mağaza arasında köprü görevi üstlenmekte ve çalışanların deneyimlerini değerlendirmektedir. Bu ziyaretlerde grup liderleri ve başarı hikayeleri paylaşılırken, tüm çalışanların farklı başarı seviyelerine ulaşmaları için teşvik edilmektedir. Aynı zamanda genel merkez ofisimizde işe yeni başlayan çalışanlarımızla ayda bir kere genel müdürümüz ile tanışma etkinliği düzenliyoruz. Bu yaklaşım, çalışanlarımız arasında motivasyonu artırarak güçlü bir ekip ruhu oluşturmaktadır.
Liderlerimize, güvenin önemi, güveni nasıl inşa edecekleri ve sürdürecekleri konularında eğitim ve gelişim programları sunuyoruz. Bu programlar ile liderlerin güveni artırmak için etkili iletişim stratejileri geliştirmelerine ve çalışanların güvenini kazanmalarına yardımcı oluyoruz. Açık ve şeffaf iletişim pratiği benimsemeye teşvik ediyoruz. Liderlerimizi, düzenli geri bildirimler vermek ve almak konusunda teşvik ediyoruz. Bu, liderlerin çalışanların ihtiyaçlarını anlamalarına ve güven duygusunu güçlendirmelerine yardımcı olur. Karar alma süreçlerine çalışanları daha fazla dahil etmeye teşvik ediyoruz. Çalışanların fikirlerine değer vererek ve onları karar alma sürecine dahil ederek, güvenin artmasına ve bağlılığın güçlenmesine katkıda bulunuyoruz. Açık iletişim ortamı ve duygusal güvenliği teşvik etmeye yönlendiriyoruz. Çalışanların görüşlerini özgürce ifade edebilecekleri, hata yapmaktan korkmadıkları bir ortam, güven kültürünün gelişmesine olanak tanıyoruz. Bu çalışmaların liderlerimizin katılımıyla gerçekleştirilmesi, güven kültürünün sadece bir politika değil, aynı zamanda organizasyonumuzun temel bir özelliği haline gelmesini sağlıyor. Üst yönetimimizin güveni teşvik etmeleri ve güveni inşa etmeye yönelik çabaları, çalışanlarımızın işlerini daha iyi yapmalarına ve organizasyonumuza daha fazla katkıda bulunmalarına olanak tanıyor.
Bizler, öğretmeyi, sürekli gelişimi desteklemeyi ve hayat boyu öğrenmeye inanmayı önemseyen bir grubuz. Bu doğrultuda, Üniversitelerin düzenlediği konferans ve zirvelere düzenli olarak katılıp tecrübelerimizi öğrencilerle paylaşmaya özen gösteriyoruz. Örneğin, Bahçeşehir Üniversitesi ile iş birliği içinde gerçekleştirdiğimiz 'Digitalization and New Applications in Fashion Retail' derslerimizi tamamladık. Bu derslerde, 16 hafta boyunca IPEKYOL Grup liderleri, öğrencilerle deneyimlerini paylaşarak, moda perakendesinde dijitalleşme ve yeni uygulamalar konularında bilgi aktardılar. Öğrenciler hem pratik hem teorik bilgi edinerek farklı departmanların işleyişini öğrenirken, aynı zamanda sektöre dair güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi oldular.
Oryantasyon ve rutin ziyaretlerin ötesinde, "Müşteri Günü" projesiyle daha derinlemesine bir deneyim sunarız. Bu projede, Müdürler, Yöneticiler ve Genç Yetenekler bir araya gelerek tamamen geri bildirim ve gözlem odaklı bir gün geçirirler. Bu süreçte, mağaza içindeki faaliyetleri yakından izlerler ve tespit ettikleri noktaları önerilerle birlikte yönetimle paylaşırlar. Bu sunumlar sonrasında görüşleri değerlendirilir ve gelişim için gerekli adımlar atılır. Bu yöntem, çalışanlarımızın saha deneyimi kazanmalarını sağlamanın yanı sıra, yönetimle doğrudan iletişim kurarak iş süreçlerine katkıda bulunmalarını sağlar.
Grup kültürümüzü oluştururken, çalışanlarımızın iş yerinde kendilerini değerli ve desteklenmiş hissetmelerini sağlamak, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve iş yerindeki ilişkileri güçlendirmek amacıyla gerçekleştirdiğimiz “Arama Konferansı” çalışmasında, farklı kıdem, yaş ve görevlerden oluşan 60 çalışanımızın katılımı, gelecekteki 5 yıllık stratejimizin belirlenmesinde etkin bir rol oynamıştır. "Geleceği Birlikte Planlıyoruz" sloganıyla gerçekleştirdiğimiz Müdürler Buluşması'nda tüm müdürlerimiz bir araya gelerek iş yapış şekilleri ve beklentileri hakkında fikir alışverişinde bulunmuş ve değerlendirmelerini not almışlardır. Her hafta gerçekleştirdiğimiz Müdür ve Direktörler toplantılarında, geçen haftanın ve geçen ayın değerlendirmesi yapılmakta, yenilikler hakkında duyurular ve sunumlar gerçekleştirilmektedir. 14 Bölge Müdürü ile tek tek gerçekleştirdiğimiz toplantılar, iş yapış tarzımızda fark yaratacak çalışmaları değerlendirip tüm iş ortakları olarak bizlere aksiyon planları geliştirmemiz konusunda fırsat sağladı. Ürün, koleksiyon, pazarlama özelinde reklamlar, insan kaynakları uygulamaları gibi birçok başlıkla ilgili geribildirimleri bizlerle paylaşmaları, iyileştirme adımlarını atmamızı büyük katkı sağlamaktadır.
Organizasyonunuzdaki çalışan potansiyelini yükseltmek ve çalışanlarınızın gelişimlerini desteklemek için uygulamalarınız nelerdir?
Sürekli yenilik peşinde koşan bir ekibimiz var. Çalışanlarımızı yaratıcı düşünmeye, risk almaya ve yeni fikirler üretmeye teşvik ediyoruz. Bu, sadece teknolojik çözümlerle sınırlı kalmayıp, iş yapış şekillerimizde ve problem çözme yaklaşımlarımızda da kendini gösteriyor. Yönetimden en alt kademeye kadar her seviyede açıklık ve şeffaflık ilkesine inanıyoruz. Çalışanlarımız, yönetimin karar alma süreçlerine katılabiliyor ve fikirlerini açıkça ifade edebiliyor. Düzenli geri bildirimler ve bilgi paylaşımı, güven ve ortak hedeflere ulaşma duygumuzu güçlendiriyor.
Çalışanlarımızın profesyonel ve kişisel gelişimine büyük önem veriyoruz. Eğitim programları, mentorluk ve kariyer gelişim fırsatları ile çalışanlarımızın yeteneklerini ve potansiyellerini en üst düzeye çıkarmayı hedefliyoruz.
Farklı geçmişlere ve perspektiflere sahip bireyleri bir araya getirerek, daha zengin ve kapsamlı bir iş ortamı oluşturuyoruz. Farklılıkları kucaklıyor ve her bir çalışanın sesinin duyulmasını sağlıyoruz. Çalışanlarımızın iş ve özel yaşam dengesini korumalarına yardımcı olmak için esnek çalışma saatleri, uzaktan çalışma imkânı gibi çeşitli esneklikler sunuyoruz.
Sadece işte değil, topluma katkıda bulunmak da bizim için önemli. Çeşitli sosyal sorumluluk projelerine destek veriyoruz ve çalışanlarımızı gönüllülük faaliyetlerine katılmaları için teşvik ediyoruz.
Organizasyonumuzun değerleri ve yol gösterici ilkeleri; misyonu, vizyonu ve kültürümüzü yansıtır. Çalışma prensibimizi oluşturan beş değer bizim için çok önemli: Takım Ruhu, Yenilikçilik, Tutku, Müşteri Odaklılık ve Çeviklik. İşimizi yaparken soruna değil, çözüme odaklanıyoruz. Değişime uyum sağlamayı önemsiyor, planlı ve hızlı adımlarla ilerliyoruz. Çeviklik anlayışımıza net bir örnek teşkil eden, pandeminin ilk günlerinde “önce çalışanlarımızın sağlığı” diyerek, üst yönetimin aldığı mağazaları kapatma kararımız; net bir şekilde karşı karşıya kalacağımız finansal sonuçların da farkındalığıyla moda perakendesi sektöründe önemli bir liderlik örneği teşkil etti. Süreçte ne çalışanlarımızın ne de müşterilerimizin mağdur olmaması amacıyla alt yapısını çok önceden kurmuş olduğumuz uzaktan satış uygulamamızı devreye aldık. Evden çalışma sürecinde de eğitim ve kişisel gelişime yönelik faaliyetlerle devam ettik.
Çalışanlarımızın mesleki ve bireysel gelişimlerinin, bizi daha güçlü ve başarılı kılacak bir güç olduğunun farkındayız. Performans değerlendirme sonuçları ve kariyer planlama çıktıları göz önünde bulundurularak, bireylerin, rollerin ve departmanların ihtiyaçlarına yönelik eğitim ve gelişim planları oluşturulmaktadır. Çalışanların kariyerlerinde ilerlemelerine ve yeteneklerini geliştirmelerine yardımcı olacak eğitim ve gelişim fırsatları sunmaya büyük önem vermekteyiz.
Çalışan deneyiminizi ölçümleme ve aksiyon oluşturma konusunda Trust Index™ anket verilerinden nasıl faydalandınız?
Trust Index™ anket verileri, çalışanlarımızın duygusal bağlılığını, güven düzeyini ve memnuniyetini ölçerek, organizasyonumuzun güçlü yönlerini ve gelişim alanlarını belirlememize yardımcı oldu. Anket sonuçlarını detaylı bir şekilde analiz ettik ve çalışan deneyimimizdeki güçlü ve gelişmesi gereken yönleri belirledik. Hangi alanlarda iyileştirme gerektiğini ve öncelikli olarak ele alınması gereken konuları belirlemek için verileri dikkatlice değerlendirmekteyiz. Trust Index™ anket sonuçlarına dayanarak, organizasyonumuzun çalışan deneyimini iyileştirmek için belirli ve ölçülebilir hedefler belirliyoruz. Bu hedefler, güvenin artırılması, iletişimin güçlendirilmesi, liderlik gelişimi gibi alanlarda odaklanmaktayız. İyileştirme hedeflerine yönelik bir aksiyon planını, belirlenen hedeflere nasıl ulaşılacağını, hangi adımların atılacağını ve sorumlulukların nasıl dağıtılacağını içerecek şekilde oluşturuyoruz. Aksiyon planını uygulamaya başladık ve yaptığımız çözüm odaklı projelerle değişimi ve ilerlemeyi düzenli olarak takip edeceğiz. Hayallerimiz ve hedeflerimizi her geçen gün bir başarı üzerine başka bir başarı katmak üzere kurguladık. Gelişmeye ve öğrenmeye açık bir kültür olmaktan dolayı büyük heyecan ve çok gurur duyuyoruz. Anket verisini bu başarı yolculuğumuzda bize önemli rehberlerden biri olarak değerlendiriyoruz.
İpekyol Group organizasyon kültürü hakkında daha fazla bilgi için şirket sayfasını ziyaret edebilirsiniz.
Çalışan deneyiminizi global standartlarda ölçümleyin
Organizasyonunuzdaki çalışan deneyiminin güçlü ve gelişime açık alanlarını keşfetmek, veriye dayalı stratejiler geliştirmek için global standartlardaki Trust Index™ çalışan deneyimi anketimizden faydalanın.